Jak reagować na negatywne opinie pracowników w Internecie?

09/2022

Opinie pracowników odgrywają dziś ważną rolę. Firma, która ma tego świadomość, znacząco zwiększa swoją szansę na zbudowanie pozytywnego wizerunku. To także ułatwia proces rekrutacji i pozwala przyciągnąć wartościowych pracowników. Jak więc radzić sobie w sytuacji gdy negatywne opinie się pojawią?


Jak reagować na złe opinie?
Nie zostawiaj krytyki bez odpowiedzi

Nigdy nie zostawiaj złych opinii w internecie bez odpowiedzi. Staraj się zawsze napisać przekonującą odpowiedź odnoszącą się do krytycznego komentarza. Chyba że masz do czynienia z bezpodstawnym hejtem – na taki nie tylko nie warto, ale też nie powinno się reagować, aby nie eskalować dalszych dyskusji w negatywnym tonie podsycających złe emocje.

Odczekaj, zanim odpowiesz

Przed udzieleniem odpowiedzi warto dać sobie trochę czasu i zastanowić się nad kontekstem odpowiedzi, która pomoże skierować wymianę zdań na przyjazny dialog. Pośpiech i działanie pod wpływem emocji nie będzie tutaj dobrym rozwiązaniem.

Sztuka dyplomacji

Starajmy się odpowiadać dyplomatycznie. Pamiętajmy, żeby swoją wypowiedzią nie atakować mówiącego na nasz temat, ani nie obwiniać innych za swoje niepowodzenia. Bądźmy rzeczowi i spokojnym tonem starajmy się wytłumaczyć sytuację i przeprosić, jeżeli oskarżenia są prawdziwe. W przypadku bezpodstawnej, negatywnej opinii, wyjaśnijmy komentującemu, że został wprowadzony w błąd i przedstawmy mu fakty.

Wyrozumiałość kluczem do rozmowy

Jeśli dasz potencjalnemu pracownikowi odczuć, że rozumiesz jego emocje i jest ci przykro, że sprawy potoczyły się w złym kierunku, znacznie łatwiej będzie wyjaśnić trudną sytuację i przekonać go do swoich racji. Co więcej, dzięki takiej postawie zjednasz sobie przychylność innych obserwatorów, którzy mogą być Twoimi potencjalnymi pracownikami.

Usuwać czy dyskutować?

Jednym z ostatecznych rozwiązań podczas walki ze złymi opiniami o firmie w internecie jest ich usuwanie. Jeśli spotykamy się z nieprawdziwą opinią szkalującą wizerunek nas jako pracodawcy, o mocnym i szkodliwym wydźwięku powinniśmy zwrócić się do administratora serwisu z prośbą o usunięcie negatywnego wpisu na forum internetowym, w grupie dyskusyjnej czy w komentarzach, na stronach www. Warto pamiętać, że kasowanie negatywnych opinii za każdym razem kiedy tylko się pojawią, może przynieść odwrotne rezultaty od oczekiwanych. Pracodawca postępujący w ten sposób daje wyraźny sygnał wszystkim, którzy zapoznają się ze wpisami opiniotwórczymi o jego firmie, że ma coś do ukrycia i nie potrafi odpowiedzieć rzeczowo osobie, która go krytykuje.

Mówiąc najprościej, wyciągaj wnioski, nie bój się przepraszać i okazuj wdzięczność, jeśli uważasz, że ktoś słusznie zauważył jakiś błąd. Kończąc odpowiedź pozytywnym akcentem, warto zostawić po sobie dobre wrażenie, zostanie ono zapamiętane dłużej niż ewentualne potknięcie. Ważne jest to, aby każdorazowo dokonać ewaluacji negatywnych opinii i zdiagnozować złe praktyki, które być może mają miejsce w naszej firmie.
Hire a Webflow Professional to build a website using this template. Learn More
Close icon